English Learning for Management and Business

منابع و مطالب مرتبط با یادگیری زبان اینگلیسی ویژه ی مدیریت و بازرگانی

English Learning for Management and Business

منابع و مطالب مرتبط با یادگیری زبان اینگلیسی ویژه ی مدیریت و بازرگانی

روشی بسیار موثر برای یادگیری زبان

این روش که نامش Extensive reading است امروز یکی از بهترین و متداولترین روش های آموزش زبان البته در کنار Intensive reading که همان مطالعه گرامر و . . . است و به شدت توصیه میشود. هم به قدرت نوشتن هم به سرعت خواندن و هم به مجموعه کلمات کمک می کند.

مزایای این متد

این روش به شما کمک می کند که قواعدی که به صورت نظری مطالعه کردید در ضمیر ناخودآگاه شما جا بیفتد، لذا با ادامه این روش شما قادر خواهید بود بدون فکر کردن جملات کاملا صحیح انگلیسی را بیان کنید، شبیه آنچه که در فارسی انجام می دهید. از طرفی دیگر مطالعه این کتابها مسیری است که شما را به مطالعه آسان نشریات و کتابهای روز انگلیسی راهنمایی می کند و در حقیقت مقدمه یک مطالعه موثر است.
کارآیی این روش با آزمایش هایی که در مراکز آموزش زبان وابسته به دانشگاه کمبریج در سراسر دنیا انجام شده اثبات شده. من در سایت یک استاد انگلیسی در ژاپن خوندم که ایشون 56% روش آموزشی شون رو این متد Extensive reading تشکیل می ده. این روش به دلیل جذابیتی که پیگیری داستانها ایجاد می کند بسیار ساده قابل انجام است. اما شروع آن باید با جدیت باشد.
در یک مقایسه انجام شده دو گروه از دانش آموزان زبان انگلیسی به دو روش به یادگیری کلمات پرداختند، یک گروه با روش سنتی دفترچه لغات و تکرار مرتب لغات و یک گروه با انجام متد Extensive reading. نتیجه این شد که در ابتدا رشد یادگیری در گروه اول بیشتر بود اما به تدریج گروه دوم سبقت گرفتند و پس از گذشت 6 ماه گروه دوم تقریبا به تمام لغات لازم انگلیسی تسلط پیدا کردند اما گروه اول بسیار عقب تر بودند.
البته بدونید که Extensive reading به تنهایی برای ارتقاع زبان موثر نیست و در کنار آن حتما باید قواعد نیز مطالعه شود. البته زمان لازم برای مطالعه قواعد بسیار کمتر است. اما به هرحال باید وجود داشته باشد. از آنجایی که ما ایرانی ها در مدرسه اکثر قواعد پایه ایی رو یاد گرفتیم، یک کتاب قواعد خوب به توصیه استادم کتاب Communicate what you mean است که در ایران هم تجدید چاپ شده. یک کتاب دیگر Language practice است که در 4 سطح ارائه می شود و از انتشارات McMilan است. اما در ایران فقط نسخه اصلی موجود است که حدود 20 هزار تومان برای سطح First Certificate پاتون آب می خوره.

روش انجام کار

این متد یک راه بیشتر ندارد و آنهم مطالعه به هر میزانی است که می توانید. حداقل زمانی که باید به این روش اختصاص داده شود 61 دقیقه در روز است که به مرور زمان به راحتی بدست می آید. اما میزان مطلوب مطالعه یک کتاب در روز است. شما بعد از آنکه سطح خودتان را پیدا کردید باید حداقل 20 تا 30 کتاب از آن سطح را مطالعه کنید تا بتوانید به سطح بعدی ارتقاع پیدا کنید لذا در صورت مطالعه یک کتاب در روز ظرف 6 ماه به حدود 3000 تا 4000 لغت کاربردی یا به قولی Head word دست پیدا می کنید که این تقریبا تمام لغات کلیدی است که شما برای فهم اکثر مطالب روز انگلیسی احتیاج دارید.
در این متد شما باید مراجعه به دیکشنری را به حداقل برسانید و سعی کنید مطالعه ایی روان داشته باشید. به این روش یک نام دیگر هم می دهند: study for pleasure یعنی مطالعه برای لذت، این یعنی شما باید از آنچه که می خوانید لذت ببرید. در حین مطالعه به هیچ عنوان روی یادگیری لغات یا نکات گرامری تمرکز نکنید بلکه دقیقا برعکس فقط به دنبال فهم داستان باشید. در صورت مواجهه با لغات جدید به هیچ عنوان آنها را علامت نزنید یا معنای لغت را در کنار آن یا در حاشیه و . . . صفحه ننویسید. فراموش نکنید که تنها هدف باید لذت مطالعه باشد. در صورتی که لغتی را مشاهده نمودید که برایتان نا آشنا بود سعی کنید آن را با توجه به فضای داستان و جملات قبل و بعد تحلیل و تفسیر کنید. در کتابهای Graded readers که بازنویسی شده ی داستان های اصلی هستند، این نکته رعایت شده که برای هر کلمه نا آشنا که در متن آمده شواهد و قرائنی قرار داده شود که خواننده بتواند آن لغت را حدس بزند. لذا اگر سطح خود را به درستی تنظیم کرده باشید تقریبا هرگز نیاز به مراجعه به دیکشنری پیدا نمی کنید. فراموش نکنید که این تلاش برای فهم معنای لغت باعث می شود آن لغت برای همیشه در ذهن شما باقی بماند در صورتی که با مراجعه فوری به دیکشنری در حقیقت ذهنتان را از فکر کردن به آن لغت بی نیاز کردید و مغز خیلی سریع آن لغت را فراموش می کند.
مزیت دیگر عدم مراجعه به لغت نامه این است که در اکثر لغت نامه ها کلمات مختلف را معادل هم قرار داده اند در حالی که هرگز هیچ دو کلمه ایی کاملا هم معنی نیستند و شما باید معانی کلمات را درک کنید نه اینکه آنها را به هم وابسته کنید. در نهایت اگر نتوانستید کلمه ایی را حدس بزنید کمی جلوتر بروید و اگر باز هم به آن کلمه برخورد کردید سعی کنید با مقایسه محل کاربرد جدید با محل قدیمی به نتیجه ایی برسید.
در نهایت اگر به هر ترتیب نتوانستید کلمه را حدس بزنید، به دیکشنری مراجعه کنید، فراموش نکنید از دیکشنری هایی که سعی کرده اند فقط کلمات معادل را نام ببرند استفاده نکنید (مثل دیکشنری Oxford) در عوض سراغ دیکشنری هایی بروید که کلمات را شرح داده اند (مثل Cambridge). بعد از دیدن معنی، لغت مذکور و 3 جمله که در آن به کار رفته را در یک دفترچه یادداشت کنید. فراموش نکنید که جملات ترجیحا باید مربوط به همان داستانی باشد که می خوانید، این به یادگیری شما فوق العاده کمک می کند.
سی دی دیکشنری Cambridge رو می تونید تهیه کنید که مزیتی که به نسخه مکتوب داره اینه که تلفظ تمام لغات رو هم داره و این هم به Speaking و هم به Listening شما کمک می کند.

چگونه تعیین سطح کنیم

همون طور که گفتم این کتابها در 6 سطح و در برخی موارد با یک سطح زیر 1 با عنوان Easy start نوشته می شن. شما برای شروع باید خودتان را تعیین سطح کنید. قبل از اینکه در مورد روش های تعیین سطح بگم، باید به این نکته اشاره کنم که در این مورد اصلا به خودتون تخفیف ندید و سعی کنید حتی اگر شده دست پایین تر را بگیرید. یکی از مشکلاتی که ما ایرانی ها داریم اینه که در سیستم آموزش و پرورش لغاتی به ما آموزش داده شده که مربوط به سطوح بالا هستند و از طرف دیگر خیلی از لغات سطوح پایین تر را یاد نداده اند. لذا گاهی اوقات خواهید دید که برخی کتابهای سطوح پایین تر سخت تر از سطوح بالاتر است. این مشکل به خصوص در کسانی که خارج از سیستم آموزش و پرورش انگلیسی نخوانده اند مشهود تر است.
برای تعیین سطح روش های مختلفی است که یکی از آنها آزمونهایی است که شما در زمان تعیین شده آنها را انجام داده و با توجه به نتایج سطح شما حدودا تعیین می شود. من سعی می کنم که یکی از این آزمون ها رو پیدا کنم و لینکش رو اینجا بذارم. اما راه دیگه اینه که شما حدودا حدس بزنید که در کدام سطح هستید بعد یک کتاب از آن سطح و یک کتاب هم از سطح بالاتر و یکی هم از سطح پایین تر را بگیرید و از پایین ترین سطح شروع به مطالعه کنید. اگر در هر صفحه حدودا یک تا دو کلمه نا آشنا وجود داشت همان سطح شماست. اگر در کل کتاب کمتر از 5 لغت جدید بود، این سطح اصلا مطلوب نیست زیرا با سادگی خودش شما رو خسته می کند. اگر بیش از دو لغت نا آشنا در یک صفحه داشت سطح سخت است و سطح شما پایین تر است.
بعد از پیدا کردن سطحتان مطالعه را آغاز کنید.

این هم یک لینک از نمونه امتحانات تعیین سطح (مربوط به سری Penguin):

http://www.penguinreaders.com/downloads/prteachersguides/placementtest.pdf

 

چه کتابهایی را مطالعه کنید

همون طور که قبلا گفتم این متد، مطالعه برای لذت است. لذا کتابهایی را انتخاب کنید که از مطالعه آنها لذت ببرید، هر کسی ذائقه خاص خودش را دارد و به همین دلیل صدها کتاب از هر سطحی منتشر شده که شما هرچه را که دوست دارید انتخاب کنید. دوستانی که در تهران هستند می توانند به فروشگاه جنگل در میدان انقلاب مراجعه کنند و کتابها را به قیمت حدود 300 تا 400 تومان بخرند. در شهرستانها هم احتمالا باید شعبه ی فعالی از انتشارات جنگل وجود داشته باشد.
سعی کنید اکثر کتابها از یک انتشارات باشد، اگر هدف شما شرکت در IELTS است اکیدا توصیه میکنم به کتابهای انتشارات Cambridge یا سری کتابهای Penguin readers از انتشارات Longman مراجعه کنید. به قول خود کمبریج: Cambridge books for Cambridge exams.
یک نکته مهم دیگر این است که کتابهایی را بخرید که چاپ آنها جدید است. از کل لغت های زنده یک زبان تنها 3 تا 4 هزار لغت در حال مصرف می باشد که این لغات به مرور زمان تعویض می شوندلذا کتابهای قدیمی را نخرید.
نکات مهم دیگری هم بود که توضیحش خیلی طول می کشه اما یک نکته مهم دیگه اینکه برای یادگیری زبان به دنبال فیلم نباشید، توضیحش خیلی مفصله فقط به اختصار اینکه مطالعه خیلی موثر تر از فیلم است.

مطالعه بیشتر

من سعی کردم همه نکات مهم رو ذکر کنم این چندتا لینک هم مطالب جالبی دارند که اگر وقت اضافه داشتید مطالعشون خالی از لطف نیست:

http://www.jalt-publications.org/tlt/files/97/may/hill.html
http://www.extensivereading.net/er/lois.html
http://www1.harenet.ne.jp/~waring/er/ersetup.html
http://www.cc.kyoto-su.ac.jp/~trobb/robbsuss.html

و این هم یک لینک خیلی جالب که توش می تونید راهنمایی های اضافه در مورد Listening هم پیدا کنید:

http://www.penguinreaders.com/pr/resources/teachers.html

 

 

متن بسیار طولانی شده و مطالعه آن ممکن است کمی خسته کننده به نظر بیاید اما اثر این متد آنقدر زیاد است که اگر جای شما بودم این متن را سه بار می خواندم!
در ضمن این مطلب خلاصه مطالب زیاد مشابه است و مطالعه آن به شدت باعث صرفه جویی در زمان می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد